Nieuws uit de Bibliotheek

Geen boetes meer bij te laat inleveren!

De ZINiN Bibliotheek is per 1 juli 2024 boetevrij! Dit betekent dat als je geleende boeken of materialen per ongeluk te laat hebt ingeleverd je niet meer een boete krijgt. Dit geldt voor alle vestigingen van de ZINiN Bibliotheek.

Wij willen een gastvrije, klantvriendelijke bibliotheek zijn en daar passen boetes niet bij. Door een boetevrije bibliotheek te zijn wordt de drempel verlaagt voor het lenen van boeken en wordt de nadruk gelegd op nog meer leesplezier.

Lenen blijft lenen

Boetevrij betekent niet dat je de boeken die je bij ons leent zomaar mag houden. Wanneer de uitleentermijn van vier weken afloopt, ontvang je zoals je van ons gewend bent een inleverseintje. Als je het boek na meerdere inleverseintjes niet terugbrengt of verlengt, brengen we wel de vervangingskosten van het boek in rekening. Breng je de materialen alsnog terug? Dan hoef je deze kosten niet te betalen.

Let op! Boetes van vóór 1 juli 2024 blijven nog wel staan.

Waarom boetevrij?

• Wij vinden boetes niet klantvriendelijk.
  • Boete betalen is de grootste irritatiefactor van onze leden.
  • Boete is vaak ook een reden om geen lid te worden of te blijven.
  • We willen de drempel om te lezen zo laag mogelijk houden.
  • Wij willen voor iedereen een gastvrije, klantvriendelijke en toegankelijke bibliotheek zijn.

Zo werkt het

De uitleentermijn voor alle materialen is vier weken.

De uitleentermijn mag twee keer verlengd worden, tenzij ze niet gereserveerd zijn.

Vijf dagen vóór de inleverdatum krijg je een inleverseintje. Drie weken ná verloop van de inleverdatum krijg je een eerste inleverherinnering. Zes weken ná verloop van de inleverdatum krijg je een tweede inleverherinnering. Let op! De attentie en herinneringen worden digitaal verstuurd.

Negen weken na verloop van de inleverdatum brengt de ZINiN Bibliotheek de vervangingskosten van de geleende boeken en materialen, plus vijf euro administratiekosten in rekening.

Als je een boek hebt geleend dat gereserveerd is door een andere klant dan laten wij dit weten. Ook voor deze materialen gelden de boetevrije regels van de ZINiN Bibliotheek.

Leen je boeken bij een andere bibliotheek? Dan gelden de regels van die bibliotheek.

Meer weten? Kijk hier bij veelgestelde vragen over boetevrij lenen, neem contact met ons op via  of 0548-613342 of kom langs bij één de vestigingen en stel je vragen aan een medewerker.